Home Biznes i finanse MI: Minister Dariusz Klimczak na posiedzeniu Rady ds. Transportu (komunikat)

MI: Minister Dariusz Klimczak na posiedzeniu Rady ds. Transportu (komunikat)

by Wiadomości Rzeszów
0 comment

Nie ma odwrotu od planowanego uruchomienia systemu kaucyjnego w styczniu 2025 r., a przedstawiciele firm produkujących recyklomaty zapewniają, że są gotowi do tego od strony technologicznej. To było podkreślane podczas debaty eksperckiej „Technologia w służbie ochrony środowiska” w Centrum Prasowym PAP.

– Ministerstwo Infrastruktury ma zaszczyt poinformować o postępach podczas posiedzenia unijnej Rady ds. Transportu (TTE) w Luksemburgu, w którym uczestniczył minister Dariusz Klimczak. Ministrowie ds. transportu państw UE osiągnęli porozumienie w sprawie projektów ustawodawczych dotyczących wykorzystania zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej na jednolitym europejskim obszarze kolejowym, rozszerzenia mandatu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu (EMSA) oraz dyrektywy ws. Systemu Informacji Rzecznej (RIS).

– Rada ds. Transportu (TTE) w Luksemburgu było miejscem, w którym ministrowie ds. transportu państw UE pod przewodnictwem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka uzgodnili stanowisko Rady (tzw. podejście ogólne) w sprawie projektów ustawodawczych dotyczących wykorzystania zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej na jednolitym europejskim obszarze kolejowym, rozszerzenia mandatu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu (EMSA) oraz dyrektywy ws. Systemu Informacji Rzecznej (RIS).

W 2023 r. Komisja Europejska zaproponowała przegląd zbioru przepisów wchodzących w skład pakietu o bezpieczeństwie morskim, mający na celu uczynienie żeglugi bardziej bezpieczną, ekologiczną i nowoczesną. Zmiany obejmują m.in. kontrole państwa portu, zanieczyszczenia ze statków, przestrzeganie wymogów państwa bandery, dochodzenia w sprawie wypadków w sektorze morskim oraz zmienione rozporządzenie o Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA).

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że zmiana rozporządzenia dotyczące Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego ma na celu ułatwienie funkcjonowania agencji i poprawę współpracy z państwami członkowskimi, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi morskiej.

Ministrowie zatwierdzili nową wersję dyrektywy dotyczącej Systemu Informacji Rzecznej (RIS), która ma poprawić warunki żeglugi śródlądowej. Dzięki nowym przepisom możliwa będzie szybsza i bardziej efektywna wymiana informacji w ramach UE. Te zmiany mają przyczynić się do poprawy pozycji żeglugi śródlądowej w łańcuchu multimodalnym.Rada uzgodniła podejście ogólne do nowego rozporządzenia dotyczącego wykorzystania zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej w jednolitym europejskim obszarze kolejowym. Zarządzanie zdolnością przepustową infrastruktury kolejowej i koordynacja transgranicznego ruchu kolejowego są kluczowe dla efektywnego funkcjonowania sektora kolejowego. Nowe podejście ogólne przewiduje, że państwa członkowskie będą wydawać wiążące wytyczne zarządzcom infrastruktury.”Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że transport kolejowy ma kluczowe znaczenie dla Polski, dlatego procedowane rozporządzenie jest krokiem w kierunku zwiększenia konkurencyjności kolei. Ma ono związek z polskim Horyzontalnym Rozkładem Jazdy, który ma na celu długoterminowe zarządzanie rozkładem jazdy pociągów i poprawę jakości oferty kolejowej.”

Rada zatwierdziła również konkluzje dotyczące sprawozdania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na temat wysiłków UE w zakresie bezpiecznego ruchu drogowego. Minister Dariusz Klimczak potwierdził pełne zaangażowanie Polski w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez współpracę organów publicznych, użytkowników dróg, sektora przemysłu i społeczeństwa obywatelskiego. Podkreślił, że oprócz działań legislacyjnych i edukacyjnych, ciągle modernizowana jest infrastruktura drogowa, aby zapewnić systematyczny wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza dla najmniej chronionych uczestników.

Delegaci omówili priorytety strategiczne unijnej polityki transportowej w nowej kadencji Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej, podkreślając znaczenie odpowiedniego finansowania rozwoju infrastruktury transportowej Unii, budowania odpornych na kryzysy łańcuchów dostaw oraz udzielania wsparcia dla Ukrainy, nie szkodząc przy tym unijnej branży transportu drogowego.

Podczas spotkania w Luksemburgu minister D. Klimczak rozmawiał z przedstawicielami ministerstw transportu z Danii i Cypru, państwami, z którymi Polska będzie tworzyła tzw. trio prezydencji. Omówiono priorytety i plany poszczególnych państw na czas sprawowania przez nie prezydencji w Radzie UE. Prezydencja kieruje pracami Rady nad unijnym ustawodawstwem, dba o ciągłość działań UE, porządek procedur legislacyjnych i współpracę państw członkowskich. Państwa, które sprawują prezydencję po sobie, ściśle współpracują w grupach po trzy, ustalając długofalowe cele i przygotowując wspólny program tematów i spraw, którymi Rada będzie się zajmować przez 18 miesięcy. Zgodnie z harmonogramem, Polska będzie sprawować prezydencję w I połowie 2025 r.

Informujemy, że wszystkie komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie oryginalnej, bez jakichkolwiek zmian w treści, zgodnie z dostarczoną przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi pełną odpowiedzialność za jego treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

You may also like

Regionalne informacje z Rzeszowa i okolic.
Lokalny serwis informacyjny.

 

ZP20 Piotr Markowski
office@zp20.pl
+48 733 644 002

Wybrane losowo

Najnowsze Artykuły

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ