Statystyki pokazują, że cyberataki są coraz częstsze wśród polskich firm. W 2023 roku aż 66% organizacji doświadczyło przynajmniej jednego incydentu naruszenia bezpieczeństwa, co oznacza wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu do roku 2022 [1]. To poważne zagrożenie dla każdej firmy, niezależnie od jej wielkości czy branży. Ostatecznie, najważniejsze jest zapewnienie ochrony danych klientów i zachowanie zaufania, które ma kluczowe znaczenie dla sukcesu biznesowego. Czy Twoja firma podjęła działania w celu skutecznego zarządzania bezpieczeństwem informacji i jest gotowa na tego rodzaju wyzwania?
Ataki cybernetyczne są coraz częstszym zagrożeniem dla firm, instytucji rządowych i organizacji non-profit, które starają się chronić swoje wrażliwe dane przed kradzieżą, manipulacją lub zniszczeniem. W 2022 roku brytyjski startup Revolut doświadczył poważnego incydentu związanego z kradzieżą danych 50 000 klientów, obejmujących nie tylko dane personalne, ale także informacje finansowe. Skutkiem tego było nieautoryzowane przeprowadzenie transakcji, które kosztowały klientów setki tysięcy dolarów. Incydent ten podkreślił ważność skutecznego zabezpieczenia danych klientów, zwłaszcza w sektorze fintech, gdzie cyberprzestępczość jest szczególnie opłacalna.
W 2023 roku doszło do ataku hakerskiego na sieć laboratoriów ALAB, w wyniku którego dane wrażliwe kilkudziesięciu tysięcy osób zostały ujawnione. Atak został przeprowadzony przez grupę hakerów RA World i miał charakter ransomware, polegający na upublicznieniu danych w celu wymuszenia okupu. W odpowiedzi na sytuację, Zespół CERT Polska we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Informatyki uzupełnił listę upublicznionych numerów PESEL o 220 tys. nowych pozycji na stronie bezpiecznedane.gov.pl. Przypadek ataku na Blackbaud w 2020 roku pokazał, że cyberatak może dotknąć setki organizacji na całym świecie, co wymaga zapłacenia okupu w zamian za zapewnienie zniszczenia skradzionych danych.
„Cyberbezpieczeństwo stało się jednym z najważniejszych zagadnień dla biznesu XXI wieku. Istnieje zapotrzebowanie na zdobycie informacji mogących stanowić źródło dochodu. Wiele organizacji wciąż nie posiada jednak dostatecznej wiedzy, wypracowanych procedur i mechanizmów ochrony przed zagrożeniami utraty poufności, dostępności lub integralności informacji” – mówi Anna Jasik, szefowa Zespołu Doradztwa i Szkoleń w DEKRA Polska. „Dodatkowo między konkurującymi firmami występuje coraz większa migracja pracowników, co stwarza spore ryzyko naruszeń bezpieczeństwa informacji. W moim przekonaniu aktualnie żadnej organizacji nie stać na to, aby zaniedbać wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji”.
Czym jest SZBI?
SZBI to element systemu zarządzania organizacją, który uwzględnia ocenę ryzyka związanego z bezpieczeństwem informacji w kontekście biznesowym.
Wdrożenie SZBI ma wiele korzyści. System ten zapewnia racjonalną ochronę danych kontrahentów i własnych, minimalizując ryzyko nieautoryzowanego ujawnienia informacji. Głównym celem SZBI jest zapewnienie bezpiecznego przetwarzania informacji, co umożliwia realizację celów biznesowych oraz zapewnia ciągłość działania organizacji.
Kto skorzysta najbardziej z SZBI?
Kadra zarządzająca firm będzie jednym z głównych beneficjentów SZBI. Dzięki lepszej koordynacji działań w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz możliwości szybkiego zidentyfikowania błędów czy zagrożeń, będzie miała większy nadzór nad działaniami oraz ochronę swoich majątków i interesów.
SZBI jest przeznaczony dla wszystkich organizacji, niezależnie od branży, które priorytetowo traktują bezpieczeństwo danych swoich klientów, partnerów biznesowych, pracowników oraz publiczności. Korzyści z jego zastosowania odniosą firmy przechowujące i przetwarzające wrażliwe informacje, takie jak dane finansowe, medyczne, osobowe lub dotyczące własności intelektualnej. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa informacji są szczególnie istotne w sektorach takich jak bankowość, służba zdrowia, administracja publiczna, przemysł obronny, sektor IT oraz firmy zajmujące się handlem i przechowywaniem danych osobowych.
Jak wdrożyć System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI)?
Istnieje kilka sposobów wdrożenia SZBI, takich jak samodzielne wdrożenie, korzystanie z zewnętrznych szkoleń lub skorzystanie z usług firmy konsultingowej. Wdrożenie systemu za pomocą szkoleń zewnętrznych pozwala pracownikom szybko zapoznać się z normą, co zazwyczaj zwiększa ich świadomość i zaangażowanie w proces budowy systemu. Wykwalifikowani trenerzy pomagają zrozumieć zasady funkcjonowania systemu, przedstawiają możliwe sposoby rozwiązania problemów i wyjaśniają wątpliwości związane z przeniesieniem wymagań normy do firmy, co sprawia, że metoda ta jest optymalna cenowo i czasowo.
Po zaimplementowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, organizacja powinna złożyć wniosek do jednostki certyfikacyjnej o przeprowadzenie audytu certyfikacyjnego. Jednostka przeprowadza ocenę zgodności systemu z wymaganiami normy ISO/IEC 27001:2022 i podejmuje decyzję. W przypadku pozytywnej oceny, jednostka potwierdza spełnienie kryteriów certyfikacyjnych przez przyznanie i wydanie stosownego certyfikatu.
„Badania pokazują, że firmy posiadające certyfikowany system zarządzania zgodny ze standardem ISO 27001 są bardziej konkurencyjne od innych przedsiębiorstw branży i uznawane za bardziej wiarygodne” – dodaje Anna Jasik z DEKRA Polska.
DEKRA w Polsce jest częścią międzynarodowego koncernu DEKRA SE z siedzibą w Stuttgarcie, który jest globalnym liderem w dziedzinie bezpieczeństwa informacji, zrównoważonego biznesu, szkoleń i rozwoju kompetencji.
Firma DEKRA działa na świecie od niemal 100 lat, a w Polsce od ponad 20 lat. Współpracuje z najlepszymi ekspertami, wykorzystuje innowacyjne technologie i łączy pasję z ustanawianiem standardów, które przyczyniają się do poprawy biznesu i jakości życia społeczeństw.
DEKRA Polska ma jasną i ambitną wizję bycia partnerem dla bezpiecznego i zrównoważonego świata. Firma oferuje innowacyjne usługi eksperckie i rekomendowane szkolenia, które podnoszą kompetencje w zakresie ochrony danych, bezpieczeństwa informacji i ciągłości działania. Obejmują one pełnomocnika ds. cyberbezpieczeństwa, audytora wewnętrznego systemów zarządzania zgodnych z ISO 27001 i ISO 22301, oraz Inspektora i Ochrony Danych. DEKRA Polska wyprzedza potrzeby rynku i jest liderem w tych dziedzinach.
Dzięki współpracy polskich i międzynarodowych ekspertów, DEKRA Polska oferuje klientom dostęp do najnowszych technologii i rozwiązań, dopasowanych do ich indywidualnych potrzeb.
Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl