Home Polityka i społeczeństwo Polski Kongres Klimatyczny 2025: wspólna strategia ministerstw i biznesu na rzecz zielonej transformacji

Polski Kongres Klimatyczny 2025: wspólna strategia ministerstw i biznesu na rzecz zielonej transformacji

by Wiadomości Rzeszów
0 comment

Dialog na temat roli resortów i liderów przemysłu w kształtowaniu polityki klimatycznej i wspieraniu inwestycji w nową energetykę.

Nadchodzący Polski Kongres Klimatyczny odbędzie się w dniach 25-26 marca 2025 r., w Warszawie. Podczas Kongresu będą omawiane aktualne trendy inwestycyjne w odniesieniu do europejskiej strategii klimatycznej, a jednym z wydarzeń towarzyszących będzie gala Liderów Transformacji Energetycznej 2025.

Realizacja transformacji klimatyczno-energetycznej stanowi globalne przedsięwzięcie o ogromnym znaczeniu i kosztach. Skuteczne wdrożenie niezbędnych zmian wymaga współpracy między przedstawicielami biznesu, samorządów i organizacji pozarządowych. Polski Kongres Klimatyczny wyróżnia się swoim biznesowym podejściem i praktycznym podejściem do strategicznych zagadnień.

„Polska ma za sobą dwie wielkie rewolucje – transformację ustrojową, kiedy skończyliśmy z ustrojem socjalistycznym i zaczęliśmy budować demokrację oraz transformację gospodarczą, kiedy odchodząc od zasad gospodarki nakazowo-rozdzielczej przeszliśmy do gospodarki wolnorynkowej. Teraz przeszedł czas na trzecią wielką rewolucję: transformację energetyczną” – uważa senator Adam Szejnfeld.

Rada Programowa Polskiego Kongresu Klimatycznego, która jest kierowana przez senatora Adama Szejnfelda, składa się z ekspertów oraz decydentów reprezentujących rząd i strategiczne spółki. Jej głównym celem jest określanie programu wydarzenia poprzez identyfikację kluczowych kwestii związanych z polityką klimatyczną i gospodarką. W obradach Rady Programowej uczestniczą m.in. ministra przemysłu Marzena Czarnecka, Adam Leszkiewicz z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, oraz prezesi takich firm jak Grupa Azoty, BGK, PFR, Polska Grupa Górnicza oraz inni eksperci.

Zakres merytoryczny Polskiego Kongresu Klimatycznego na rok 2025 jest opracowywany przez ekspertów z różnych dziedzin, którzy starają się uwzględnić najważniejsze aspekty związane z zrównoważonym rozwojem i ochroną środowiska.

Celem Kongresu jest stworzenie platformy, która pozwoli na wymianę wiedzy i doświadczeń z zakresu polityki klimatycznej oraz gospodarki, a także promowanie działań i inicjatyw sprzyjających osiągnięciu celów związanych z ochroną środowiska i zmianami klimatycznymi.

Agenda kongresu została opracowana przy uwzględnieniu rekomendacji Rady Programowej, która odzwierciedla aktualne wyzwania i priorytety na poziomie krajowym i globalnym. Rada składa się z ekspertów, liderów i praktyków, którzy dzielą się wiedzą i doświadczeniem podczas kongresu. Współpracując z przedstawicielami rządu i spółek strategicznych, Rada wybiera prelegentów z różnorodnym spojrzeniem i bogatym doświadczeniem w pięciu obszarach: samorząd, finansowanie i ESG, energetyka, przemysł oraz nauka i technologie (B&R). Według Przewodniczącego Rady Programowej, senatora Adama Szejnfelda, konieczne jest umieszczenie potrzeb społecznych w centrum zielonej transformacji.

„W procesie zmian prawnych dotyczących polskiej energetyki nie można zapominać o człowieku – o konsumencie energii oraz mikroprzedsiębiorstwach, małych i średnich firmach, które wobec państwa zawsze są na słabszej pozycji. Ich inwestycje w nową energię są często przedsięwzięciami życia, zatem zmienne prawo nie może rujnować ich sytuacji. Trzeba przestrzegać zasady praw nabytych i tak kształtować legislację, by nowe regulacje nie naruszały warunków zawartych umów” – uważa senator Adam Szejnfeld.

Ostatnio kraje rozwinięte zmieniają swoje podejście, skupiając się na potrzebach lokalnych społeczności, zrównoważonym rozwoju i poprawie jakości życia. To nowatorskie podejście, ponieważ do tej pory dominowała polityka oparta na wzroście gospodarczym i korzyściach dla dużych korporacji, a nie na dobrobycie obywateli. W 2024 roku coraz częściej zauważa się, że PKB nie jest wystarczającym wskaźnikiem dobrobytu i wzrost gospodarczy nie zawsze przekłada się na poprawę jakości życia.

W ostatnich latach kraje rozwinięte zmieniają swoje podejście, skupiając się na potrzebach lokalnych społeczności, zrównoważonym rozwoju i poprawie jakości życia. To nowatorskie podejście, ponieważ do tej pory dominowała polityka oparta na wzroście gospodarczym i korzyściach dla dużych korporacji, a nie na dobrobycie obywateli. W 2024 roku coraz częściej zauważa się, że PKB nie jest wystarczającym wskaźnikiem dobrobytu i wzrost gospodarczy nie zawsze przekłada się na poprawę jakości życia.

„Ludziom i gospodarce potrzebne jest bezpieczeństwo energetyczne oraz niskie ceny energii. W działaniach na tę rzecz nie ma już czasu do stracenia. Wszelkie deficyty boleśnie odbiją się bowiem na zdolnościach skutecznej konkurencji Polski na rynku europejskim i globalnym” – przestrzega senator Adam Szejnfeld.

Obecnie wiele krajów traktuje gospodarkę i potrzeby społeczne jako współzależne aspekty. Zrównoważona gospodarka może wspierać potrzeby społeczne, a dbałość o społeczeństwo przyczynia się do stabilnej gospodarki. Dobrostan społeczny sprzyja gospodarce, co potwierdzają badania, które pokazują, że społeczeństwa o wyższej jakości życia są bardziej produktywne i innowacyjne. Zaniedbania w tym zakresie generują koszty społeczne.

Nigdzie indziej w Polsce nie znajdziesz takiego wydarzenia biznesowego, które tak szeroko obejmuje grupy interesariuszy z naciskiem na inwestycje w transformację klimatyczno-energetyczną. Opracowane przez Radę Programową ścieżki tematyczne skierowane są do przemysłu, w tym przede wszystkim do energetyki, przemysłu ciężkiego, budowlanego i chemicznego. Tutaj poruszamy kwestie związane z dekarbonizacją, efektywnością energetyczną, odpowiedzialnością, a także finansowaniem inwestycji, ESG i gospodarką obiegu zamkniętego. Podobnie w odniesieniu do ścieżki samorządu, finansów, nauki i technologii. Zakres tematyczny oparty jest na wytycznych Unii Europejskiej, dlatego dyskusja ma tak szeroki horyzont tematyczny. Tylko systemowe podejście do transformacji może być skuteczne, dlatego zapraszamy do dyskusji tak wiele sektorów.

„W procesie skutecznej transformacji energetyki ważne będą liczne zasoby, m.in. finanse, kadry, nowe techniki i technologie… ale wysokiego tempa zmian nie osiągniemy bez dobrego prawodawstwa. Trzeba odblokować inwestycje w zieloną energię poprzez deregulację i odbiurokratyzowanie prawa. Bez tego nie osiągniemy sukcesu” – twierdzi senator Adam Szejnfeld.

Wzięcie udziału w wydarzeniu to nie tylko okazja do pozyskania najnowszej wiedzy, ale także do nawiązania nowych kontaktów. Program Polskiego Kongresu Klimatycznego obejmuje dwa dni intensywnych dyskusji na temat inwestycji, możliwości biznesowych oraz kwestii związanych z operacyjnym zarządzaniem procesem zielonej transformacji.

Nasi partnerzy wydarzenia to Orlen, White Case, Gessel, Arcadis, Państwowy Instytut Geologiczny, Veolia, Wise Europa i Green Hub.

Polski Kongres Klimatyczny jest otwarty dla biznesu, sektora publicznego, jednostek samorządowych, instytucji finansujących, przedstawicieli przedsiębiorstw komunalnych, spółek skarbu państwa, przedstawicieli firm oferujących rozwiązania technologiczne, ubezpieczycieli inwestycji, ekspertów, pracowników naukowych i innowatorów, inwestorów, dziennikarzy i innych zainteresowanych. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

You may also like

Regionalne informacje z Rzeszowa i okolic.
Lokalny serwis informacyjny.

 

ZP20 Piotr Markowski
office@zp20.pl
+48 733 644 002

Wybrane losowo

Najnowsze Artykuły

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ