Home Biznes i finanse MF: Nowe zasady cyfryzacji dokumentacji księgowej w podatku CIT (komunikat)

MF: Nowe zasady cyfryzacji dokumentacji księgowej w podatku CIT (komunikat)

by Wiadomości Rzeszów
0 comment

W ramach operacji „Szpej”, której celem jest poprawa przeżywalności i odporności żołnierzy na trudne warunki atmosferyczne, planowane jest pozyskanie nowych mundurów, w tym sortów ochronnych i ocieplających. Milliken & Company weźmie udział w debacie na temat nowoczesnych systemów umundurowania podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, prezentując najnowsze technologie zapewniające ochronę przed ekstremalnymi warunkami pogodowymi i ogniem. W wydarzeniu wezmą udział przedstawiciele MON i Wojska Polskiego, a także gen. Ben Hodges, były dowódca US Army w Europie.

Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe rozporządzenie dotyczące dodatkowych danych, które będą musieli uzupełnić przedsiębiorcy w swoich księgach rachunkowych.

Rozporządzenie oczekuje na oficjalną publikację w Dzienniku Ustaw.

Pierwszeństwo w obowiązku uzupełniania danych mają podmioty o przychodzie powyżej 50 mln euro oraz podatkowe grupy kapitałowe.

Ministerstwo opublikowało także broszury dotyczące struktury logicznej księgi rachunkowej JPK_KR_PD i ewidencji środków trwałych.

Wszelkie pytania dotyczące nowego obowiązku można kierować na adres e-mail: helpdesk@mf.gov.pl. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania będą publikowane na stronach MF.

Od 1 stycznia 2025 r. będą obowiązywać przepisy ustawy o CIT, które nakładają nowe obowiązki na niektóre podmioty, w tym spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Firmy będą miały obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przekazywania ich do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w formie plików elektronicznych zgodnych z określoną strukturą logiczną.

Zmiana harmonogramu obowiązków:

Zgodnie z nowymi przepisami, termin realizacji obowiązków został przesunięty dla różnych grup podatników. Pierwsze struktury logiczne JPK_KR_PD przedsiębiorcy będą musieli złożyć w marcu 2026 r., czyli przed upływem terminu składania zeznania podatkowego za 2025 rok. Firmy będą zobowiązane do dostosowania swoich systemów finansowo-księgowych, aby od 1 stycznia 2025 r. móc generować księgi rachunkowe zgodnie z nową strukturą logiczną. Dodatkowo, nowe rozporządzenie określa zakres dodatkowych danych, które będą musiały być uwzględnione w prowadzonych księgach.

Od roku podatkowego lub roku obrotowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 r. nowy system będzie obejmował podatników CIT, których wartość przychodu przekroczyła 50 milionów euro w poprzednim roku podatkowym (lub roku obrotowym, jeśli chodzi o spółki niebędące osobami prawnymi).

Nowe przepisy będą miały zastosowanie do spółek, które osiągnęły przychód powyżej określonego progu, co zmieni obowiązki podatkowe dla tych podmiotów.

Od początku 2025 r. podatkowe grupy kapitałowe będą musiały uwzględniać w strukturze logicznej ksiąg rachunkowych jedynie znaczniki identyfikujące konta ksiąg. Dopiero od 1 stycznia 2026 r. będą musiały dodatkowo wskazywać numer identyfikacji kontrahenta, numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, oraz wysokość, rodzaj i typ różnicy pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym.

W przyszłych latach kolejne grupy podmiotów zostaną objęte obowiązkiem składania JPK_VAT:

– 31 grudnia 2025 r. – spółki niebędące osobami prawnymi zobowiązane do składania JPK_VAT,

– 31 grudnia 2026 r. – pozostali podatnicy CIT i spółki niebędące osobami prawnymi.

Te grupy podatników będą musiały prowadzić księgi według nowych struktur logicznych od 1 stycznia 2026 r. i 1 stycznia 2027 r.

Ministerstwo finansów uwzględniło postulaty rynku:

W odpowiedzi na oczekiwania podatników z różnych branż, resort finansów wprowadził rozwiązania w celu uproszczenia obowiązków związanych z prowadzeniem ksiąg, jak wynika z konsultacji.

Ministerstwo zdecydowało, że nie będą wymagane numery NIP od określonych podmiotów, takich jak banki czy przedsiębiorcy telekomunikacyjni, w przypadku pewnych czynności związanych z ich podstawową działalnością. Dodatkowe dane nie będą dotyczyć środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych wprowadzonych do ewidencji przed 1 stycznia 2025 r., chyba że zostaną wykreślone z ewidencji.

Aktualnie obowiązujące struktury logiczne ksiąg rachunkowych są oparte na JPK_KR na żądanie obowiązujących od 2018 roku i uwzględniają postulaty zgłoszone podczas konsultacji, m.in.: .

– podział struktury logicznej na dwie oddzielne części: księgę rachunkową (JPK_KR_PD) i ewidencję środków trwałych oraz WNiP,

– implementacja funkcji umożliwiającej podział generowanej struktury logicznej JPK_KR_PD na okresy miesięczne, kwartalne lub półroczne, co jest szczególnie istotne przy dużych plikach.

Zaproponowano przeniesienie znaczników identyfikujących z poziomu dokumentu na poziom konta ksiąg rachunkowych. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych oraz ich przesyłania w ustrukturyzowanej formie do naczelnika urzędu skarbowego nie wpływa na obowiązujący sposób składania zeznań i deklaracji CIT.

Ministerstwo Finansów opublikowało broszury informacyjne dotyczące struktur logicznych JPK_KR_PD i JPK_ŚT_KR, które zawierają szczegółowe wyjaśnienia. Broszury opisują treść poszczególnych elementów księgi rachunkowej JPK_KR_PD oraz ewidencji środków trwałych. Można je znaleźć pod adresem: https://www.gov.pl/web/kas/struktury-jpk-w-podatkach-dochodowych

Dostępne broszury Ministerstwa Finansów wyjaśniają szczegóły struktur logicznych JPK_KR_PD i JPK_ŚT_KR, opisując zawartość księgi rachunkowej oraz ewidencji środków trwałych. Można je pobrać ze strony: https://www.gov.pl/web/kas/struktury-jpk-w-podatkach-dochodowych

Ministerstwo udziela odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące ksiąg rachunkowych i ewidencji środków trwałych. Oprócz dostępnych broszur, na stronie podatki.gov.pl znajduje się sekcja pytań i odpowiedzi, które można znaleźć pod tym linkiem: https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/pytania-i-odpowiedzi/. W przypadku braku potrzebnych informacji, można skontaktować się z ekspertami Ministerstwa Finansów, pisząc na adres e-mail: JPK.helpdesk@mf.gov.pl

Od 2025 roku nie będzie już konieczności przekazywania danych z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, co zostanie uregulowane w odrębnym akcie prawnym.

Komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

You may also like

Regionalne informacje z Rzeszowa i okolic.
Lokalny serwis informacyjny.

 

ZP20 Piotr Markowski
office@zp20.pl
+48 733 644 002

Wybrane losowo

Najnowsze Artykuły

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ