Home Biznes i finanse MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże andndash; Piekiełko (komunikat)

MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże andndash; Piekiełko (komunikat)

by Wiadomości Rzeszów
0 comment

Shanghai Electric’s solutions in the areas of eco-friendly hydrogen, sustainable formaldehyde production, photovoltaics, energy storage from various sources, and desalination of seawater have proven to be effective and play a leading role in pro-ecological efforts for our planet.

– PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę linii kolejowej pomiędzy Podłężem a Gdowem. Planowane jest wybudowanie nowych torów, mostów, wiaduktów oraz tunelu o długości przekraczającej 900 metrów do 2029 roku. Szacowana wartość inwestycji wynosi 2,3 mld zł. Ta największa inwestycja kolejowa na południu kraju ma na celu usprawnienie komunikacji oraz skrócenie podróży do takich miejsc jak Kraków, Zakopane i Nowy Sącz. Ponadto ułatwi transport towarów z i na Słowację. Informacje te zostały podane podczas konferencji prasowej, która odbyła się 18 stycznia 2025 roku, na której wystąpili wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Po zakończeniu prac przy nowych torach na odcinku Podłęże – Gdów, pociągi aglomeracyjne dojadą z Gdowa do centrum Krakowa w mniej niż 30 minut, na trasie o długości 42 km. Budowa nowego szlaku kolejowego ma na celu zwiększenie możliwości rozwoju systemu transportowego. Oprócz stacji w Gdowie, planowane jest również wybudowanie nowej stacji Podłęże Bałachówka oraz przystanków w Zagórzu k. Niepołomic i Wiatowicach. Wszystkie perony zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, dzięki przejściom podziemnym i skrzyżowaniom bezkolizyjnym wyposażonym w windy.

Według wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniak-Kamysza, nowa linia kolejowa z Podłęża na południe Małopolski będzie miała kluczowe znaczenie dla regionu oraz strategiczną wartość dla całego kraju. Kosiniak-Kamysz podkreślił, że rozwój Polski jest ściśle związany z rozwojem infrastruktury, dlatego inwestycja ta jest niezwykle istotna.

„Inwestycja w Podłęże – Piekiełko ma na celu zwiększenie konkurencyjności regionu Małopolski. Nasza strategia obejmuje rozwój kolejnictwa w różnych częściach kraju, gdzie potrzebne są nowe linie kolejowe. Dodatkowo, pracujemy nad projektem budowy kolei dużych prędkości. Wierzymy, że te inwestycje będą miały pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy Polski” — wyjaśnił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Nowy odcinek linii kolejowej będzie włączony do istniejącej magistrali kolejowej E30 (Kraków – Rzeszów) pomiędzy przystankiem Węgrzce Wielkie i stacją Podłęże. Aby zapewnić bezpieczeństwo, wszystkie skrzyżowania z drogami będą dwupoziomowe. Tory zostaną wybudowane nad autostradą A4, umożliwiając połączenie zarówno z linią kolejową w kierunku Krakowa Głównego, jak i Nowej Huty. W kierunku Gdowa, tory zostaną poprowadzone z wykorzystaniem licznych obiektów inżynieryjnych, a w ramach inwestycji powstanie dwunawowy tunel kolejowy. Stacja kolejowa w Gdowie zostanie zlokalizowana w sąsiedztwie Marszowic, a perony znajdą się pod istniejącą drogą, która na potrzeby projektu zostanie podniesiona i skomunikowana ze stacją.

„Planowane inwestycje w obszarze Małopolski oraz innych regionów kraju zakładają kompletnie nową infrastrukturę kolejową, która dotąd nie istniała. Podobnie jak sieć dróg ekspresowych i autostrad przekroczyła już 5 tysięcy kilometrów, naszym celem jest rozwój kolejowej infrastruktury o podobnej skali. Planujemy budowę nowych, wysokowydajnych linii kolejowych, zapewniających najlepsze parametry, aby przewozić miliony pasażerów” — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Marin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA, ogłosił plany uruchomienia kolejnych przetargów dla projektu. Zgodnie z planami, wszystkie postępowania mają zostać zakończone do końca bieżącego roku. Dodatkowo, nowa trasa pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem oraz Zakopanem ma zostać oddana do użytku za pięć lat.

Zwycięzca ogłoszonego przetargu będzie odpowiedzialny za budowę dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej, która musi zostać ukończona do połowy 2029 roku. Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się po niej z prędkością 160 km/h, a pociągi towarowe z prędkością 120 km/h. Projekt obejmuje również budowę 34 mostów i wiaduktów kolejowych na odcinku Podłęże – Gdów oraz 33 skrzyżowań bezkolizyjnych, aby zapewnić bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego.

Projekt Podłęże – Piekiełko, realizowany przez PKP PLK SA na południu kraju, obejmuje budowę linii kolejowych Podłęże – Podłęże Balachówka i Podłęże – Gdów. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej inwestycji, włącznie z przygotowaniami do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce obok Limanowej. Modernizacja i elektryfikacja 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowa 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną, ma na celu ułatwienie komunikacji Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, a podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Inwestycja jest finansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej informacji na www.podleze-piekielko.pl.

UWAGA: Treść komunikatów publikowanych w serwisie PAP nie jest modyfikowana przez PAP SA i jest prezentowana w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść zgodnie z postanowieniami ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło: pap-mediaroom.pl

You may also like

Regionalne informacje z Rzeszowa i okolic.
Lokalny serwis informacyjny.

 

ZP20 Piotr Markowski
office@zp20.pl
+48 733 644 002

Wybrane losowo

Najnowsze Artykuły

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ