Home Biznes i finanse FPP: konkurencyjność UE wymaga przejrzystych regulacji i realnej polityki energetycznej

FPP: konkurencyjność UE wymaga przejrzystych regulacji i realnej polityki energetycznej

by Wiadomości Rzeszów
0 comment

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) wyraża swoje stanowisko w kwestii unijnego „Kompasu Konkurencyjności”. Zdaniem FPP, głównym celem Unii Europejskiej powinno być stworzenie stabilnego i przewidywalnego otoczenia regulacyjnego dla przedsiębiorstw, zamiast tworzenia zbędnych biurokratycznych barier, które hamują wzrost gospodarczy. FPP uważa, że Polska powinna konsekwentnie stosować zasadę „UE+0”, co oznacza wdrażanie unijnych dyrektyw bez dodatkowych, krajowych obciążeń. Ponadto, istotnym wyzwaniem pozostają sytuacja na rynku pracy, zarządzanie zasobami wodnymi oraz rzeczywisty koszt transformacji energetycznej.

Ważne, aby przepisy wspierały konkurencyjność przedsiębiorców, a nie ją ograniczały. Biurokratyczne obciążenia i nieprzemyślane regulacje stanowią poważne zagrożenie dla rozwoju firm w Europie. Dlatego popieramy powołanie unijnego komisarza ds. deregulacji, jednak kluczowe jest, aby podejmowane działania przyniosły rzeczywiste zmiany.

Federacja zauważa, że problemem nie jest tylko nadmiar regulacji w UE, ale także sposób ich wdrażania w Polsce. Zasada „UE+0” powinna być standardem, co oznacza, że krajowe przepisy nie mogą być bardziej restrykcyjne niż unijne prawo. Niestety w Polsce często dodaje się dodatkowe wymogi, które niepotrzebnie zwiększają koszty działalności firm i osłabiają ich konkurencyjność.

Problem demograficzny stawia przed nami poważne wyzwanie – musimy znaleźć sposoby na włączenie do pracy osób starszych, niepełnosprawnych i tych, które z różnych powodów są poza rynkiem zatrudnienia. Pracodawcy coraz częściej borykają się z niedoborem pracowników, dlatego aktywizacja tych grup staje się konieczna.

Realizacja reformy KPO oraz pełniejsze wykorzystanie potencjału osób niepełnosprawnych to kluczowe elementy przyszłej polityki rynku pracy. Musimy zmierzyć się z wyzwaniami demograficznymi i zapewnić, że żaden zasób ludzki nie zostaje marnowany z powodu braku dostosowania rynku pracy do jego potrzeb.

Rehabilitacja kompleksowa jest kluczowa dla umożliwienia osobom z niepełnosprawnościami powrotu do pracy i aktywnego uczestnictwa w życiu zawodowym. Jest to nie tylko korzystne społecznie, ale także niezbędne dla stabilności systemu ubezpieczeń społecznych.

Federacja stanowczo podkreśla, że rezygnacja z reformy Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w zakresie ujednolicenia zasad opodatkowania umów cywilnoprawnych byłaby poważnym błędem. Konkurencja między firmami nie powinna opierać się na unikaniu opodatkowania ubezpieczeń społecznych. Ujednolicenie zasad opodatkowania umów będzie korzystne dla pracowników, zapewniając im stabilność zatrudnienia i ograniczając zjawisko unikania przepisów poprzez różne formy zatrudnienia.

UE potrzebuje spójnej strategii finansowania i cyfryzacji sektora wody, aby skutecznie zarządzać zasobami wodnymi. Niedobór wody dotyka aż 38% mieszkańców i 29% terytorium UE, powodując roczne straty w wysokości 9 mld euro z powodu susz. Modernizacja infrastruktury wodnej jest pilnie potrzebna, zwłaszcza w kontekście średnich strat wody w sieciach wodociągowych na poziomie 23%. Wyzwania Unii Europejskiej w obszarze wody wymagają inwestycji w wysokości blisko 400 mld euro.

W związku z problemem niedoboru wody i koniecznością modernizacji infrastruktury, zarządzanie zasobami wodnymi powinno być priorytetem dla UE. Susze powodujące straty w wysokości 9 mld euro rocznie dotykają znaczną część Wspólnoty, a średnie straty wody w sieciach wodociągowych sięgają 23%. Dlatego Unia Europejska potrzebuje spójnej strategii finansowania i cyfryzacji sektora wody, aby sprostać tym wyzwaniom, których koszt szacowany jest na blisko 400 mld euro.

FPP z zadowoleniem przyjmuje decyzję o mianowaniu unijnego komisarza ds. odporności wodnej, jednakże uważa, że to dopiero początek. Wymagane są konkretne rozwiązania, które zagwarantują skuteczne zarządzanie zasobami wodnymi.

Europejska Unia powinna skupić się na wprowadzeniu standardów efektywności wodnej, promowaniu zrównoważonej gospodarki wodnej, cyfryzacji sektora wodnego oraz opracowaniu strategii finansowania inwestycji wodnych. Bez tych działań Europa nie będzie w stanie skutecznie przeciwdziałać kryzysowi wodnemu.

Wysokie koszty energii w Europie nie wynikają tylko z zależności od importowanych paliw kopalnych, jak twierdzi Komisja Europejska. Unijna polityka klimatyczna i system ETS generują dodatkowe obciążenia, które sprawiają, że europejskie firmy tracą konkurencyjność, co sprawia, że są jednymi z najwyższych na świecie.

Według KE, przyspieszenie transformacji energetycznej i pełna dekarbonizacja gospodarki są kluczowe dla rozwiązania problemu wysokich cen energii. Jednak FPP nie zgadza się z tą opinią, uważając że to koszty polityki klimatycznej UE są głównym czynnikiem podnoszącym ceny energii w Europie.

Europejski przemysł technologii czystej energii jest obecnie zagrożony przez konkurencję z Azji. Chiny zdobyły dominację w produkcji baterii, paneli fotowoltaicznych i pomp ciepła, podczas gdy Unia Europejska nie potrafi skutecznie chronić własnego przemysłu przed zalewem tanich produktów spoza Europy.Wprowadzony mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), mający na celu ochronę producentów w Unii Europejskiej, okazał się niewystarczający z kilku powodów. Po pierwsze, obejmuje tylko wybrane sektory. Po drugie, nie chroni eksportu europejskich firm. Po trzecie, jego wdrożenie oznacza rezygnację z darmowych uprawnień do emisji CO2, co dodatkowo podniesie koszty działalności przemysłowej.

Związek Pracodawców Polskich wzywa do konkretnych działań na rzecz zwiększenia konkurencyjności Unii Europejskiej.

ZPP zauważa, że Unia Europejska potrzebuje bardziej praktycznego podejścia do regulacji, rynku pracy i polityki energetycznej. Dlatego „Kompas Konkurencyjności” powinien zawierać następujące elementy:

Europe needs to create a stable and predictable business environment in order to rebuild its competitiveness, instead of increasing costs that impact entrepreneurs. This includes a full analysis of the impact of EU climate policy on energy prices, support mechanisms for industrial sectors at risk of losing competitiveness, protection of EU companies from unfair competition from Asian markets, and reducing bureaucratic barriers while consistently applying the „EU+0” principle.


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

You may also like

Regionalne informacje z Rzeszowa i okolic.
Lokalny serwis informacyjny.

 

ZP20 Piotr Markowski
office@zp20.pl
+48 733 644 002

Wybrane losowo

Najnowsze Artykuły

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć pliki cookie
AKCEPTUJĘ